Słoneczne Boginie, Kwiaty i Wzorce..

ramsey-lewis-sun-goddess

W poprzedniej notce zamieściłam rysunek z kobiecym słońcem i poczułam, aby następną notkę poświęcić właśnie słonecznym boginiom, bo jak wiadomo Słońce z reguły przedstawia się jako mężczyznę, a więc.. Słońce na moim rysunku ma oryginalnie pomarańczowe płatki, takie jak moje ukochane nagietki, choć rzecz jasna żaden inny kwiat nie budzi aż tak oczywistych skojarzeń ze Słońcem jak Słonecznik (The Power of Sunflower), ale nawet o nim wtedy nie pomyślałam.. Nie zastanawiałam się też specjalnie nad kolorem płatków, po prostu pomarańczową kredkę miałam akurat pod ręką. Najbardziej zaskoczyły mnie rysy twarzy i uśmiech, całkiem tajemniczy, hmm, ale to nie wszystko.. Już po zrobieniu rysunkowi zdjęcia coś mnie skusiło aby odwrócić na nim kolorki i kiedy ujrzałam to połączenie barw – kolor indygo przenikający się z fioletem – poczułam, że mimo prostej symboliki rysunek ten zawiera w sobie jakiś głębszy dla mnie przekaz. I dosłownie w tej chwili coś mi się przypomniało, a mianowicie tajemnicze Indigo Flower rosnące gdzieś na Saharze, kwiaty o istnieniu których dowiedziałam się w trakcie marokańskiej podróży.. To naprawdę ciekawe, bo kiedy zaczynałam pisać tę notkę zupełnie nie myślałam o tych kwiatach, a moje myśli krążyły raczej wokół Ostów, którym robiłam nawet chwilkę wcześniej zdjęcia.. Przypomniały mi się też Osty i Ostowe Duszki Puszki z Gaja Garden i Motyle lubiące się do nich zlatywać, a całe to przypomnienie nastąpiło w związku ze Słońcem z mitologii baskijskiej symbolizowanym ponoć przez osty właśnie, kórym przypisywano moc chronienia przed złymi mocami. Choć po sprawdzeniu tej informacji  już wiem, że chodziło dokładniej o Dziewięćsił bezłodygowy, ale i osty z pewnością nie przypomniały się bez powodu:)

Carlina acaulis

W północnej Hiszpanii, w Kraju Basków roślina ta jako symbol szczęścia przytwierdzana jest nad drzwiami wejściowymi do domostwa.

800px-Eguzkilorea,_Euskal_Herria_-_Basque_Country

Dodam, że inne baskijskie symbole Słońca to swastyka, koła (koncentryczne i ze szprychami), gwiazdy pięcioramienne i elipsy..

Dawid56 wspominał 02.08.2013 o 18:02, że gdy był w lipcu w Pampelunie to zainteresowała go twierdza w kształcie pentagramu

A patrząc teraz na zdjęcia dziewięćsiła bezłodygowego to jakbym widziała w nim widoczny na moim rysunku zarys większego słońca znajdującego się za kobiecym słońcem. Jego szpiczaste wręcz ostre ‚płatki’ naprawdę przypominają Carlinę acaulis, choć mimo tej całej ostrości to drugie słońce sprawia wrażenie jakby było tu tylko tłem...

Zastanawiałam się nad tym dlaczego właściwie obrysowałam to kobiece słońce tym drugim, choć już wiem, że nie chodziło tyle o obrysowanie, czy ograniczenie a o przekazanie i podkreślenie bardzo ważnej informacji.. Podobnie jest z tłem… Dopiero teraz zaczyna to do mnie coraz wyraźniej docierać…

Słońce w wierzeniach Basków było rodzaju żeńskiego, (które być może dawniej uważano za córkę Ziemi). Niekiedy odnoszono się do niego mianem Eguzki Amandrea – „Babcia Słońce”. W języku baskijskim Słońce nosiło różne nazwy, w zależności od regionu: Euzkibegi, Eguski, Eguzki, Eguzku, Eki, Ekhi, Iki (ostatnie trzy uważane za uproszczenia słowa eguzki). Nie jest znane dokładne pochodzenie, ani znaczenie tych nazw; dla samego słowa Eguzki językoznawcy podają znaczenia m.in. „ten, który robi dzień”, „to, co posiada światło”, „materia świetlista„, „światło słoneczne”, „światło dzienne”.

Eguzki, Ilargi eta Amalur

Zarówno to Żeńskie Słońce jak i Słońce jako „materia świetlista’ skojarzyło mi się błyskawicznie z szczególnie mi bliską słoneczną boginią Saule z mitologii bautyjskiej, która połączyła mi się kiedyś z wątkiem Juraty w notce o Tajemnicy zaginionych światów we mnie..

Saule – Słońce – to jedna z głównych postaci bał‚tyjskich mitów nieba. Suwerenna bogini wyobrażana jako Sł‚oneczna Panna (Saules meita) lub Matka Słoń„ce. O jej rękę™ zabiegają… synowie boga nieba oraz bóg burzy Perkun i księżyc -€“ Meness. Jej ł‚zami były czerwone jagody na wzgórzach. Bał‚towie uważali słoń„ce za dzban lub czerpak z którego wylewał się™ drobny pł‚yn – Ś›wiatł‚o

“Saule” by Lisa Hunt

i jeszcze jeden bardzo ciekawy wizerunek Saule, który kojarzy mi się także z mitologią bałtyjską..

the Sun goddess of Romuva

a to Lauburu – baskijski symbol słońca

wcześniejsza notka związana z mitologią baskijską:

Dzisiejsza burza, wątek baskijski i przemiany energetyczne sierpień 2013

to oczywiście nie wszystko, ale na tym na razie poprzestanę.. dodam może jeszcze tylko, że bardzo poruszyły mnie informacja o tym, że gdy w kraju Basków zachodziło Słońce to żegnano je słowem agur (pol. “pa, pa”), by nie odchodziło zasmucone. Sama od lat mam zwyczaj o Zachodzie Słońca żegnać je życząc mu pokoju.. Pokój Zachodzącemu Słońcu…

cdn…

p.s

i jeszcze coś tak na luźno co później polączę z notką:
Magec (Guanche Berber Ma-ɣeq, “possesses radiance” or “mother of brightness” [1]), in Tenerife,[2] was the god or goddess (actual gender is unknown) of the Sun and the light and also thought to be one of the principal divinities in Guanche religion. According to legend, Magec was captured by Guayota and held him or her prisoner inside Teide; Magec was later liberated by Achamán.
http://en.wikipedia.org/wiki/Magec
Autor: Livia Ether Flow

‚I am the child of Earth and starry Heaven’ Freedom for all living beings and the all worlds.. Deeper than memory.. beyond the time…. i send you blessings where you are ♥ ƸӜƷ ♥ Livia Ether Flow LiRa https://liviaspacedotcom.wordpress.com/

7 thoughts on “Słoneczne Boginie, Kwiaty i Wzorce..”

  1. Livio, to drugie słoneczko też jest bardzo ładne, przynajmniej w moim odczuciu. Tak się składa, ze fiolet i pomarańcz to moje ulubione kolory. Dlatego zawsze się cieszę, kiedy oprawa Twojego bloga znajduje się akurat w „fazie” fioletowo-liliowej. Bardzo lubię też kombinacje fioletu z liliowym, różem, błękitem, turkusem, jasnym szmaragdem i seledynem. Staw Kieżmarski w Słowackich Tatrach ma wyjątkowy kolor – właśnie szmaragdowo-turkusowy w delikatnym, jasnym odcieniu . Coś przepięknego! Bardzo ożywcze i radosne są kombinacje pomarańczu z żółcią oraz jasnej, świeżej zieleni z różnymi odcieniami żółci. Dziewięć sił spotykałam nieraz w Tatrach. Przypomniałaś mi, Livio, że oset to bardzo ładna roślinka, szczególnie kiedy całe łany ostów rosną na otwartym terenie, tak jak np. Wierzbówka Kiprzyca na Hali Gąsienicowej….

    Polubienie

    1. Wow, niesamowite! Wygląda jak połączenie Kryształu, który widziałam w dniu 2 lipca z Motylem i grafika, którą zamieścił Ra Ka Isha:

      DESCRIPTIVE TEXT HERE

      która kolorystyką przypomina troszkę mój rysunek kobiecego słońca:

      DESCRIPTIVE TEXT HERE

      https://liviaspacedotcom.files.wordpress.com/2013/08/77jjj88.jpg?w=640&h=423&h=424

      Czuję, że to naprawdę ważne.. pamiętam jak napisałam o Wielkim Białym Krysztale, a Ty odpisałaś, że ON nas jakoś łączy i wtedy też wspomniałaś o Baskach….. Czuję też, że to co się wydarzyło w Gaja Garden nad oczkiem wodnym było dla Ciebie czymś naprawdę ważnym i jeszcze coś poczułam, ale na razie nie wiem jak to ująć w słowach 🙂

      Polubienie

Skomentuj

